OPINIA DO PROJEKTÓW ROZPORZĄDZEŃ MINISTRA FINANSÓW
z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie zgłoszeń przewozu towarów
oraz
z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie wyłączenia niektórych obowiązków w zakresie zgłoszeń przewozu towarów
Do Sejmu trafił projekt rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie zgłoszeń przewozu towarów, który to jest następstwem wprowadzonej ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów.
Co prawda zasadnym założeniem ustawodawcy miało być uszczelnienie systemu podatkowego, jednakże dokonane w ostatnich miesiącach zmiany w/w ustawy oraz projekt niniejszego rozporządzenia wprost wskazują, że prawdziwym celem było objęcie możliwie najszerszej części transportu (drogowego i jak się okazuje, również kolejowego) systemem publicznego monitorowania, a co za tym idzie kontroli przewozu towarów.
Cały proces wprowadzania systemu monitorowania oraz dokonywania zgłoszeń przewozu towarów jest niebezpiecznie biurokratyczny i polega na podjęciu szeregu czynności, które wbrew twierdzeniom ustawodawcy, wymagać będą po stronie przedsiębiorcy zatrudnienia dodatkowego personelu oraz ulepszenia wewnętrznych systemów komputerowych. To z kolei spowoduje konieczność poniesienia kolejnych kosztów, jakie ustawodawca nakłada na firmy transportowe.
Niepokojące jest również przerzucenie na przewoźnika wszystkich czynności związanych z rejestracją, uaktualnieniem, uzupełnieniem zgłoszeń, a nawet dodatkowych czynności podyktowanych awarią systemu po stronie Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo – Celnych. Niedopilnowanie przez przedsiębiorcę tych procedur skutkuje z kolei ryzykiem nałożenia odpowiednich sankcji przez organ kontrolny, w tym kar pieniężnych. Często bowiem strony organów publicznych mają problemy z funkcjonalnością oraz dobrą jakością obsługi, w związku z czym pojawia się pytanie czy nowa platforma PEUSC będzie dostosowana do realiów panujących na rynku transportowym oraz wzmożonej częstotliwości odwiedzin platformy.
Pozytywnie należy ocenić jednak wprowadzenie do w/w rozporządzenia tzw. zgłoszenia zbiorczego oraz przesunięcia w czasie wejścia w życie §5 ust. 2 i 3 rozporządzenia.
Przychylnie należy również spojrzeć na projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wyłączenia niektórych obowiązków w zakresie zgłoszeń przewozu towarów, który dotyczy wyłączenia z obowiązku przesłania do rejestru zgłoszenia towarów objętych pozycją CN 2710 będących przedmiotem dostawy bezpośrednio do statków powietrznych.
Karolina Ciastko
Radca prawny
Kancelaria Radców Prawnych Dudkiewicz Ciastko Cichocka